Page
Síntesi de les trobades:
La primera sessió tècnica de treball per identificar problemàtiques va reunir equips tècnics de diferents àrees de l’Ajuntament. Mitjançant una dinàmica participativa, es van definir i validar diversos blocs de problemàtiques de manera col·lectiva. Aquest exercici va permetre aprofundir en les problemàtiques identificades, classificar els diferents àmbits d’acció i començar a valorar els recursos necessaris per abordar les qüestions plantejades. Es van detectar un total de 78 problemàtiques úniques, llistades de forma completa a l’annex.
Organització conjunta en blocs:
1| Recursos compartits (3). Manca d’equipaments i polivalència d’aquests.
2| Oci i cultura (5). Necessitat d’activació i participació activa de la gent més jove i propostes per jovent, connectades al municipi.
3| Associacionisme (5). Activitats de les entitats, les tasques de cures, els relleus i les tasques burocràtiques.
4| Habitatge (11). Manca d’habitatge, les situacions diverses per accedir, els règims de lloguer i la fórmula cooperativa.
5| Comerç i producció local (2). Compra de productes d’alimentació de proximitat.
6| Salut, cures i benestar (14). Suport emocional, la salut mental, dependència i diferents elements vinculats als cicles vitals.
7| Ocupació (3). Assessorament i programes d’oportunitats laborals.
8| Mobilitat (4). Transport adaptat, joves i mobilitat en general.
9| Cohesió veïnal (8). Relació entre veïnat, la conciliació familiar, l’aïllament i la relació entre persones d’origen i capacitats diverses.
10| Participació i convivència (10). Convivència, la generació d’espais comuns, participació de diferents entorns i de tot el poble, i valors.
Transversal. Aquest darrer bloc se situa com a addicional, ja que a més de ser transversal té a veure amb aspectes propis de l’administració més que no pas de la ciutadania, encara que evidentment s’hi vegi directament afectada.
➔ Innovació administrativa (6). Relacionats amb la creació de noves idees, nous perfils i sortejar les dificultats administratives en tots els seus àmbits.
➔ Equilibri digital (7). Relacionats, des de la perspectiva de l’administració, amb l’accés digital de la ciutadania.
La primera sessió de detecció de problemes amb la ciutadania es va dur a terme a l'exterior, amb l'objectiu d'atraure la participació espontània de les persones que passejaven pel carrer. A partir de les àrees clau identificades pels tècnics, es van transformar aquestes àrees en diferents grups de treball, organitzats sota diversos lemes:
● On arrelar (4). Relacionades amb l’accés a l’habitatge.
● A l’abast (8). Relacionades amb comerç, alimentació, artesania i accessibilitat.
● Que cuida (10). Relacionades amb gent gran, solitud, accés a menjadors, salut mental i infància i adolescència.
● Digitalment saludable (2). Relacionades amb tic i espais de treball compartits.
● On treballar (7). Relacionades amb l’Economia Social i solidària, la contractació i emprenedoria diversa i àmbit educatiu.
● Que es mou (17). Relacionades amb mobilitat interna, interurbana i actuacions a la via pública.
● Plural i cohesionat (7). Relacionades amb acollida de nouvingudes, cultura i voluntariat.
● Fet de la veu de totes (5). Relacionades amb l’aigua, espais forestals, joves i comunicació.
● D’espais compartits (15). Relacionades amb equipaments principalment culturals i esportius.
● On trobar-se (10). Relacionades amb activitats culturals i artístiques, esportives i lleure.
● Actiu (5). Relacionades amb l’àmbit del voluntariat i intercanvi.
● I molt més (4). Diverses vinculades a formació, servei de recollida de residus, façanes i condicions a les escoles.
Es detecten 94 problemàtiques úniques, tot i que se’n recullen 125.
En una segona sessió amb la ciutadania, també realitzada al carrer per captar la participació espontània, es va treballar en la identificació de solucions a partir dels problemes, bona part d’ells, ja detectats prèviament.
● Detecció de solucions.
S’elabora una revisió de les categories principals a partir de la combinació dels continguts de la sessió tècnica i la de ciutadania amb la intenció de trobar solucions i prioritzar en funció de la importància i la urgència. Sota les mateixes seccions es destaquen 58 propostes.
Finalment, en una última trobada tècnica, es van formar tres grups centrats en les problemàtiques recollides, amb l'objectiu de realitzar una sessió de propostes. Aquesta dinàmica va permetre que es generessin solucions de millora, creuant perspectives des de diversos àmbits d’acció.
En les diferents propostes s’entrecreuen els següents àmbits:
1. Comerç, agroecologia i reutilització.
2. Mobilitat, joves, voluntariat i cures.
3. Cultura, joventut i espais.
D’acord amb aquesta premissa, i al fil de la diagnosi i procés participatiu celebrat es detecten 10 àmbits estratègics clau sobre els quals actuar que hem anomenat Oportunitats Compartides, Sobiranies de proximitat. Propostes fruit de la necessitat com de la oportunitat, que a mitjà i llarg termini han de facilitar un ecosistema econòmic més robust, minimitzant l’impacte de les crisis cícliques i sistèmiques del model mercantil global, i capaç de reforçar, alhora, el teixit comunitari.
Es planteja també, la necessitat de generar eines estables i transversals per traccionar, accelerar i aprofundir des de l'Administració local en el model de l'Economia Social i Solidària.
A mesura que es duguin a terme accions o projectes des de l'àrea de Promoció Econòmica, que treballin en la línia d'aquest procés, s'anirà informant en aquest espai participatiu.
Share